École doctorale : Electronique, electrotechnique, automatique, traitement du signal (EEATS)
Spécialité : Automatique et productique
Structure de rattachement : Université Grenoble Alpes
Établissement d'origine :
Financement(s) : Bourse attribuée par une entreprise
Date d'entrée en thèse : 01/09/2010
Date de soutenance : 26/10/2012
Composition du jury :
- DAMBRINE Miche, Professeu,Université de Valenciennes, Rapporteur
- CELA Arben, Professeur associé, ESIEE Noisy-le-Grand, Rapporteur
- TARBOURIECH Sophie, Directeur de Recherche, LAAS-CNRS, Présidente
- POWELL David, Directeur de Recherche, LAAS-CNRS, Examinateur
- LAPERCHE Jean-Claude Ingénieur, Airbus Operations SAS, Examinateur
- SIMON Daniel Chargé de Recherche, INRIA Rhône Alpes, Directeur de thèse
- SEURET Alexandre, Chargé de Recherche, LAAS CNRS, CoDirecteur de thèse
- PUYOU Guilhem, Ingénieur, Airbus Operations SAS, Invité
Résumé : The development process of critical avionics products are done under strict safety regulations. These regulations include determinism and predictability of the systems' timing. The overall approach is based on a separation of concerns between control design and implementation. One of the toughest challenges in the current approach is the determination of the WCET, in order to correctly size the system. In this thesis, a weakened implementation scheme for real-time feedback controllers is proposed to reduce the conservatism due to traditional worst-case considerations, while preserving the stability and control performance. The methodology is tested to the pitch control of an aircraft model, showing that weakening the real-time constraints allows for saving computing power while preserving the system's stability and quality of control.